Tuesday, May 8, 2007

Godt og blandet

Mandag var vi paa Acridas, stedet vi skal vaere mest i praksis. Vi kommer naermere tilbake med info og bilder herfra naar det lir paa. Regina, dama som viste oss rundt paa Acridas tok kontakt med Thomas. Han er en sveitsisk, godt voksen kar med kone og barn som har bodd i Brasil 12 aar. Han arbeider i slummen og ville gjerne ha oss med aa vise hva han driver med. Thomas snakket (til vaar store glede) tysk, saa vi fikk praktisere vaare godt gjemte tysk-kunnskaper.


Vi fikk se huset hvor de har "soendagsskole", skole, spiller spill og leker med barna og fikk hoere om prosjektet der kvinner tjener 5 real (15 kr) for aa pynte ett par hawaianas-sandaler med perler.


Slik saa mesteparten av husene ut. Det bor omlag 750 familier i dette omraadet.


Etter turen med Thomas ble vi satt paa en buss hjem. Paa grunn av feil i forklaringen ble det diverse komplikasjoner, men ved aa spoerre, peke, mime, sjarmere og fnise kom vi oss til slutt helskinnet hjem.


Vi har funnet vaart stamsted. Nydelig eat-as-much-as-you-like middag-og dessertbuffe for bare 36 kroner!!


Soete jordbaer med flyyytende sjokolade. Her trengs ingen quiz.


Kristne nordmenn i utlandet = vafler.


Her er Anne Line og Anne Synnoeves vekkerklokke. Et tutende tog som hoeres ut som et helikopter inn i stuen!


Vi feiret frigjoeringsdagen med aa kose oss paa et frukt-noetter- og groensaksmarked der de hadde minibananer, groenne appelsiner, bittesmaa chilli og gigastore plommer.


Appelsiner og plommer.


Da det oeste ned saa vi ingen annen mulighet enn aa tilbringe dagen paa shopping-mall Mueller!

Vi har det fortsatt fint, "prater portugisisk som bare det", spiser og sover.

Ciao ciao

17 comments:

Anonymous said...

sikker på at de grønne appelsinene ikkje va LIME?? såg jaffal sånn ut på bildet...uansett, bra med oppdatering! nå ska eg snart ha eksamen i matte...jippi...mens dokker e i Brasil å kose dokk..hmm verden føles LITT urettferdig akkurat nå:)

JK said...

Jaha ser bra ut detta, Håper dere har det bra der borte!!
Ser i vertfall ut som det er mye å se/oppleve.
Her(oslo) var det konsert med Samuel J i går, bra!
Ellers dumt Anne L att du ikke for blit med oss til vestlande(Frequency), men du for komme sterkere tilbake. Mvh JK

Jeg er Kristine said...

Å så spennende! Litt annerledes praksis kan man si ;) Det ser ut som dokka har det kjempebra. Og en ting til - når vi var små så lærte vi, at jo mindre chili - jo sterkere!

Anonymous said...

Sorry Ragnhild! Ska var flinkere å skrive til deg jeg!;) Ser ut som dere har det helt konge! Jeg er syk.. ikke fullt så konge, he he..
Dere må smake "granadilja" hvis de har det på frukt-markedet! knall godt!;)

Gretty said...

Livi: nei, me vett ke me snakke om ;) plommene va store som eple aa appelsinene e groenne. Lykke lykke te med matte-eksamen! d einaste me jer paa det punktet e aa ganga prisen paa ting her med 3. me he fonne ut d e en litt vanskelig gange...

JK: anne line blei sjokkert oeve at me vestlendinga ikkje hadde hoert om samuel j. men naa he me altsaa d.

kristine: eg trur eg holde min sarte norske tunge onna de smaa chilliane daa.

rannveig: god bedring :)

Anonymous said...

Hei Rannveig! Saa goy at du var innom.(Og at du skrev en hilsen.. ;) Kjedelig at du har blitt syk, haaper at det gaar fort over. Tenker paa dere der hjemme i dovregata;) Skal vaere paa utkikk etter frukten!
Stor klem!

Anonymous said...

Liv Reidun: Lykke lykke til!
Jan Kristian: Vi har det supert altså. Ja, det er dumt jeg ikke får vært med, håper det kommer flere muligheter senere. Lykke til med syngingene i hvert fall. Dere klarer dere fint uten meg:)

Anonymous said...

Må bare få sei kor fantastisk gildt det er å lesa og sjå at de har det så bra! Ser de har kome til eit land med kontrastar, ja! Og så er du blant dei heldige som kan ta med deg ein Zara-pose i kofferten... Lykke til i praksis alle saman, det går nok bra! :-)

Gretty said...

mor :) eg he fonne ei lange boksa! d va d eg kjypte paa zara! wehooo!

JanO said...
This comment has been removed by the author.
JanO said...

Dere får jammen sett litt forskjellig. Til nå er jeg mest fascinert av det snåle dyret:p Litt annerledes å gå rundt i Brasil i forhold til å gå i hvitt fra 700-1500 på et sykehus... (Denne kommentaren må nesten være til Ragnhild, siden jeg kjenner hu best. Og litt rettferdighet må det jo være...)
Kos dere videre!! Jeg følger spent med på neste "reisebrev".

Mona said...

Hei JanO. Hyggelig at du er innom å leser på bloggen vår! (Og hyggelig å se at jeg også har noen venner som skriver til meg.. hehe:-)
Tipper du likte det dyret ja. Hadde det vært mulig skulle jeg prøvd å ta et med hjem!;-) hei så lenge.
Klem fra Ragnhild

Anonymous said...

Hei JanO. Hyggelig at du er innom å leser på bloggen vår.(Og hyggelig å se at jeg også har noen venner som skriver til meg.. hehe:-)
Tipper du likte det dyret ja. Hadde det vært mulig skulle jeg prøvd å ta et med hjem!;-) hei så lenge.
Klem fra Ragnhild

Gretty said...

dyret hette Capivada. saann. daa va d dokumentert.

Anonymous said...

Lurte berre på kvifor du Ragnhild har mat i munnen på alle bilda? Er dei andre sensurert eller spiser du alltid? Godt å sjå at du kose deg :)
Nyt dagane ihop med dei supre veninnene dine...
Kjempeklem:)

Gretty said...

eg kan daa bare avkrefta med ei gaang at ragnhild is NEVER alone me mat i munnen! d ska kje staa paa foedaa her borte :) sko sei fraa ragnhild (ogsaa kalt Hadji, her i brasil)at hu ikkje e saerligt fornoeyd med bildene, men d fins ingenting som hette sensur. Grete og Ragnhild kan likevel love at me komme sterkare tebage!

Mona said...

Hei! Kjekt å lesa bloggen dokkas! Og veldig kjekt å ha dokker her, selv om dokker ikkje é her akkurat nå... Eg fant bare ut at eg må få navnet på det dyret rett ein gong for alle, det é altså: CAPIVARA! Kos dokker i Foz!