Saturday, May 5, 2007

Sightseeing i Curitiba

Til tross for at vi ble vekket av bikkjer og tog en tidlig lørdags morgen, har det i dag ikke vært noe å utsette på humøret. Våre bønner har blitt hørt; sol og 25 grader!! Helt perfekt for våre bleke kropper og for dagens program: være turister.


Dette er Mona, vår mentor, dyktige privatsjåfør og i dag vår fabelaktige turistguide. I løpet av 4 timer viste hun oss alle Curitibas viktigste severdigheter.


Første stopp; det berømte operahuset.


Vi besøkte en av Curitibas 26 parker. Only 25 more to go!!


I dagens park nummer to hadde vi det moro med å jage disse rare dyrene som heter noe på K, ut i vannet.


Vi visste ikke at bever-rotte-grevling-villsvin-dyr kunne stupe.


Vi var 109 meter over bakken i et tele-tårn der vi fikk se Curitiba i sin helhet. Byen rommer ca halve norges befolkning.



Dagens tredje park. Botanisk hage der vi også fikk se et nytt dyr som vi ikke har bilde av.

Brasilianerne har virkelig skjønt seg på mat. På toppen av kjøpesenterne finnes det en egen mathimmel. Restauranter og matsjapper ligger på rekke og rad, og man kjøper mat hvor man vil, men likevel sitte sammen og spise som one big family sammen ca 500 andre matglade. I dag prøvde vi ut en spektkulær buffè, hvor man tar det vi vil ha og betaler for antall gram (evt kilo).


Gretes fangst.



Dagens quiz; likte Grete maten?? a) ja b) nei c) litt


Vi kan ellers meddele at vi har lært å si hva vi heter på portugisisk.

We will survive.

22 comments:

Anonymous said...

Heisan! Mamma syns det ser ut som dere har det som plommen i egget, på andre siden av jorden. Pappa er lamslått av kommunikasjonen, han syns det er helt fabelaktig at vi kan sitte her og se bilder og lese litt om hva dere opplever! Vi gleder oss til fortsettelsen. PS: Bever-rotte-grevling-dyret var tøft...

Jeg er Kristine said...

eg tippe : c

Anonymous said...

Dette såg fantastisk flott ut! Kan bare meddele at vi har pøsregn og kuling i dag, og far har fyrt i ovnen for å ha det bra inne...
Til dagens quiz: Jeg tipper c) litt. Grete liker alltid mat, så det kan ikke være b) nei, men etter utttykket å dømme kan det heller ikke være a) ja. :-) Ha det fint!

Anonymous said...

Kunne tenkt meg bever-rotte-grevling-dyret her sammen med harepusen min!er d mulig å få med den skapningen him???

Anonymous said...

Nei, bever-rotte-grevling-dyret kan nok desverre ikke tas med hjem, kan bli problemer med tollen...

Hanne said...

mmm...trur me såg et sånnet bever-rotte-grevlind dyr i Bolivia...Guiden sa dæ va ei slags kjempe rotta..elle noge!

Æg tippe ao c) dæ æ som regel alltid litt uvante smaga i andre land, men dæ æ mat så dæ går :)

kan jo vær et uheldigt bilde...hmmm

Gretty said...

eg trur eg bare vil meddela med ei gong at rett svar e a). d stemme at svaret ikkje kan ver b)nei, sjol om visse ting paa tallerken kvalifiserte te d svaret. aeg he bare ikkje evnen te a konsa om andre ting naar eg ede. dermed va d et lurespm, svaret e ja. maten va god! :D ellers saa elske me d dyret. Anne line he et ennaa bere bilde paa lur, saa daakke kan bare gleda daakke!

veldig kjekt a sja at folk lese bloggen var!

PS: ragnhild ittelyse tegn fra sin famile :)

Anonymous said...

Hallo jentene mine!
Høres ut som dokke har fått en super start på turen. Litt misunnelig her ja. Klarte å få bilen taua vekk i dag, så det va jo fint... 2900 kr rett ut av vinduet. Glede meg til flere innlegg. Love ya!!

Elise

Anonymous said...

Hei Anne Line (og Marie, for deg kjenner jeg jo også!!)

Jeg fikk ikke sagt god tur til deg før du fløy av sted til varmere strøk! Men det ser ut til at turen sålangt har gått bra!!

Og det ser fantastisk ut med sol og varme! Gleder meg til jeg skal ut å reise! Sikker på at du ikke skal bli med til Ecuador?? Vi kan jo snakke om det når du kommer hjem, for da er du sikkert bitt av basillen....

Og jeg må jo si meg enig med din far, teknologien er fantstisk!! Og at tilogmed Hans Ingar har klart å få lagt igjen en kommentar, det står det respekt av!! Godt jobba Hans Ingar!!

Gleder meg til å lese mer om deres oppdagelser ute i den store vide verden!!

Klem Emma

Gretty said...

Elise-flise!!! off så uheldig. du får våre fulle medkjensler fra andre sidå av kloden.. jaffal langt vekke! håbe d går bra ellers med all beibijobbing! :) keep it up!

Anonymous said...

Hei folkens!! Eg misunne dokke masse!! ser ut så dokke har det så spennande asså!! og d e sikkert mye mer gøy så vente de neste ukene..eg va seint ude med å svara på quiz-en, men eg hadde faktisk tenkt at d va alternativ a), ja, vett d hørres teit ut når eg vett at d e rektigt, men eg hadde tenkt på d FØR eg såg ka svaret va...så d så!! Kos dokker masse og fortsett med hyppige og gode blogge-oppdateringer:)

Klemmm

Gretty said...

hei livi! eg vett du hadde rett ;) nice to see you in here!

Anonymous said...

Ja denne teknologien er fantastisk. Og Emma, jeg er allerede bitt av basillen, så hvem vet hvor mitt neste reisemål blir. Takk for at dere alle følger med på reisen, moro når dere titter innom her:)

Jansson bygger hus said...

Hei supre sykesöstre :)Moro å lese hva dere bedriver tiden med på andre siden av jordkloden! Morsomt dyr, hadde värt fint som husdyr tror jeg :)Kos dere videre! /Elin

Anonymous said...

Hei jenter
Moro med blogg, jeg følger daglig med! Kos dere videre, her hjemme er det fint (bortsett fra for pollenallergikere...) Jeg jobber for fullt, men har det bare bra, Anne Line. Blir vel New York utpå sensommern/høsten vel?! Skal forresten på konsert med Samuel Ljungblad om noen timer, gleder meg. Klem

Anna Marie said...

familien rosland;

jillt å læsa kos dæ går mæ dåkke! glede mæg te å høyra om turen når du kjæme heim anne synnøve!

klem frå okke på Onnai!

ps: jillt dyr, sko hatt en sånnan i hagen! ;)

Anonymous said...

Det er gøy å sjå korleis dokke har det. Sjekker bloggen mange ganger om dagen og blir mobba av brorane.....Tok berre litt tid før eg forstod at eg kunne skrive tilbake. Hadde ikkje du Ragnhild vore på reis hadde eg vel knapt funne PÅ knappen på denne maskina.
Kos deg masse ihop med gode venninner.

Anonymous said...

Endelig!!:)Bra at jeg ogsaa har noen som skriver til meg! Tusen takk! Vi sitter naa her aa holder paa aa lage en ny blogg, men det tar saa skrekkelig lang tid..hehe. Jaja, nye bilder er altsaa paa vei! Klem fra meg!

- eilin said...

hahaha SELFØLGELIG likte Grete maten!! :D hurra!! jillt å lesa!! Take care!!!!

Anonymous said...

Hei Elin, hyggelig at du foelger med fra Sverige:)Jeg faar litt flashback til Mali innimellom, og da tenker je paa deg.
Og takk soester, jeg blir gjerne med til New York vett du, om je ette maa jobbe da.. du maa si ifra om dere finner no billige billetter! Hils Samuel fra oss!

Anonymous said...

Hei Anna
Saa jilt!!!
Ja d dyret va super kult!!! Me laer kvaer gong me ser bildene!!!!
Kossen gaar d mae huskjoep???

Anna Marie said...

off nei du, me måtte je okke idag!! en litt triste dag! men men.. me finne nok på noge...